onsdag 9 september 2009

Preventivemedel eller ej?

Idag skaffade jag preventivmedel, igen. Denna gången p-piller som heter Yasminelle 28. Detta kommer dock inte handla om preventivmedel, utan om ansvar mm.

Jag är en person som avskyr preventivmedel av den enkla anledning att det inte finns några bra. Alla har biverkningar som gör en fet, ful och ett hemskt humör. Vissa ger mer, vissa mindre. Dessa kallas för tråkiga biverkningar. Jag skulle kalla dem för självförtroendesänkande biverkningar eftersom du kommer bli så ohet och jobbig att ingen ändå vill knulla med dig... Jag har inte ens läst igenom biverkningarna till de jag tar nu, jag vill inte veta. Jag vill inte ens veta att jag tar dem.

Hela situationen är knepig. Skall man använda preventivmedel? Skall man strunta i det? När jag var 17 år och började med Cerazette var det så mycket annorlunda än hur det är nu. Då var det mer som en självklarhet, så självklart är det inte längre. Hade min livssituation sett annorlunda ut så hade det inte varit så svårt. Inte blir det bättre av att jag måste besluta själv, utan någon form av hjälp eller vägledning. Skall jag ta dem eller skall jag inte ta dem?

Idag har jag haft och fortfarande har ångest över detta. När vi satt i väntrummet kom jag på att jag aldrig frågade vad Ling ville. Vill du att jag skall använda preventivmedel eller vill du det inte? Eftersom vi har lyckats att få två osäkra och ett säkert missfall så kan det ju vara så att han kanske vill ha bebis. Efteråt frågade jag honom, och jag fick det vidrigaste svaret av dem alla: "Det avgör du själv, det är din kropp och du bestämmer över den."

Men jag VILL INTE bestämma det själv, jag vill fatta ett beslut tillsammans grundat på hans tankar och funderingar, på vad han vill. "Det är din kropp" i en oändlighet. Ja visst, men det är DIN också. Jag är din och vad jag gör med min kropp kommer att påverka även dig. JAG VILL VETA OM JAG SKALL ANVÄNDA PREVENTIVMEDEL ELLER INTE! "Jag stöttar dig oavsett vad du väljer", det är inte det jag är ute efter, jag är ute efter vad du vill. "Att du gör det som är bäst för dig." Men hur väljer man mellan pest och kolera?

Ni förstår, min situation är inte som din, att välja, alternativt välja bort preventivmedel har mer och större konsekvenser än vad som är normalt. Hela situationen är onormal. Varje ägglossning och befruktning är ett spel där risken att förlora är överhängande. Trots detta finns risken för en vinst, men passar vinsten in nu? Preventivmedel gör att jag slipper att genomgå missfall och aborter, men preventivmedel minskar även chansen för att få en vinst. Ser ni mitt dilemma?

Ling skulle till jobbet, jag var ledsen, Säg åt mig vad jag skall göra. "Du har ju köpt dem. Ta dem. Funkar det inte så kan du sluta." Han gick. Jag tog tog dem. Jag blev arg och ledsen. Mitt beslut, min kropp. Jag bad aldrig om att få det beslutet. Hjälp mig att välja.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle bara vilja ge dig ett par kloka ord.
    Tror du att det är något som helst LÄTTARE att behöva göra abort?
    Tycker du att det är snällt mot ett barn att inte skydda sig bara för att "det är lite jobbigt"?
    Om du tycker att det är så jobbigt att käka p-piller (vilket det ju är i vissa fall då p-piller är rävgift) så får du väl fan be din karl att använda kondom eller prova något annat preventivmedel?
    jag är mitt inne i en aborthistoria då jag blivit gravid även om jag äter p-piller varje dag (detta på grund av att läkare gjort fel när det gäller mina andra mediciner) och det är det absolut svåraste jag någonsin gjort och jag har aldrig mått så här dåligt vilket säger väldigt mycket när det kommer från mig. Det är så otroligt hemskt att du verkar ta så lätt på abort och missfall och du nämner ingenstanns att ni har planerat eller ens pratat om att skaffa barn. Jag hoppas innerligt att du tar ditt förnuft till fånga och skyddar dig tills ni är helt säkra på om ni ska ha barn eller inte. Nu känner ju inte jag dig alls och har ingen aning om vem du är tolkar bara genom den text du skrivit. Jag skulle råda dig att tänka igenom detta ordentligt. Skyddar man sig inte blir man gravid och så är det bara.
    tack för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag ser helt klart ditt dilemma, men jag måste också säga att jag håller med den/de anonyma kommentarer du tidigare fått. Kondom ÄR det bästa sättet att skydda sig. Du slipper hormontillskott och alla möjliga biverkningar som p-piller kan ge, plus att det är säkrare! Martin och jag har vant oss vid kondom och tycker inte att det känns annorlunda längre, och jag tänker ALDRIG byta tillbaka till piller eller något annat hormontillskott.

    Och dessutom är det enklare att avbryta användningen av kondom OM ni kommer fram till att det är en frisk bebis ni vill satsa på...

    Hoppas att du kommer fram till något! Kram!

    SvaraRadera