onsdag 23 september 2009

Två veckor

Har nu använt Yasminelle 28 i två veckor. Det känns lite som ett experiment. De biverkningar som jag har fått uppleva är:
    • Humörsvängningar. Jag kan ena stunden vara glad och sedan arg, för att sedan bli helt ledsen och gråta. En dag grät jag fem gånger. Det värsta är att Lingling och Silke blir orättvist behandlade av mig just nu, men denna biverkning är på väg bort.
    • Huvudvärk. I princip ständigt.
    • Akne. Fast inte så farligt, men mer pormaskar etcetera än vanligt, det får mig att känna mig ful.
    • Depression. Tror jag i alla fall. Allting känns meningslöst, jag är värdelös, världen vore bättre utan mig-syndromet. Är nog också på väg bort.
    • Sänkt självförtroende, en biverkning som inte står med på listan, men som är ack så påtaglig. Jag känner mig ful, jätteful. Mina tuttar är små och allt med mig och min kropp är värdelöst. It's all in my mind, men det är mycket påtagligt.

Utöver detta med biverkningar och min föregående ångest inför användandet av detta preparat, så har det fungerat bra. Kommer ihåg att ta dem, de är lätta och svälja och utan Lings underbara och kärleksfulla stöd hade jag mått mycket sämre. Tyvärr så är de psykiska biverkningarna mycket svåra att resonera bort, jag försöker när jag märker det, men det är så svårt att se igenom det tjocka lager som liksom bara lägger sig som en fet kudde över ansiktet och gör det svårt att andas. Hur skall man kunna se det där själv, när det på något sätt blir sant? Det är ju "sant" allt det där som jag tror, men som egentligen bara är biverkningar av ett preventivmedel. Jag har min tre månaders testperiod, sedan får vi se varthän det bär.

Ha det bra =)

2 kommentarer:

  1. Bra att du ser det som ett experiment, du får helt enkelt testa dig fram :)

    Själv kände jag av biverkningarna under hela kurerna, av alla de tre olika sorter som jag testade... Jag hade också hemska humörsvängningar (i ett och ett halvt års tid!), en light-depression á la den du beskriver, obehagligt ömma bröst (som gjorde att jag trodde att jag var gravid hela tiden) och viktökning.

    Livet är inte lätt för oss tjejer! Och antagligen är det ännu jobbigare för karlarna omkring oss ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas biverkningarna försvinner snart så du mår bra och du slipper krångla o testa annat prevmedel.
    du e stark som orkar kämpa.
    lycka till!

    SvaraRadera