måndag 21 september 2009

SJ

Förra helgen åkte vi till ungarna lilla Vilshult, transportmedlet var tåg. När vi satt på tåget begärde en konduktör att få se legitimation, vilket är väldigt konstigt för det har de inte gjort innan. Hon upplyste oss om att från 090902 så gäller ID-kort på personliga biljetter, och att Linglings biljett var så gott som ogiltig eftersom han inte hade något ID-kort. Min första tanke till detta är att hur skall man veta detta om de inte går ut med det? Hörde att de nämnt det på Nyheterna, som om det skulle nå ut till alla som åker tåg, i synnerhet oss som i princip aldrig gör det. Mycket märkligt. På tåget var det flera personer som inte heller visste om detta, och som med oss lät de oss vara.

Min tanke är att det hela känns helt onödigt, de skyller på att folk köper biljetter på http://blocket.se. Å andra sidan är de själva väldigt snikna då de själva auktionerar ut biljetter på http://tradera.se, det skriker dubbelmoral tycker jag. Hur som helst hade varken jag eller Ling koll på att folk köper biljetter så, å andra sidan så har ju de som köpt biljetterna för att sälja dem på blocket ändå betalat för biljetterna från början, så SJ har fått pengar. Om man vill kunna lämna tillbaka sin biljett till SJ måste man betala mer från början, så klart att man hellre säljer sin biljett vidare än att vara tvungen att betala mera. SJ är snåla och giriga, i fortsättningen lär vi åka buss istället, de är i alla fall inte lika snåla som utsugarna Statens Järnvägar.

2 kommentarer:

  1. Det står väl på biljetten att ID-kort behövs? Står åtminstone på min... Och även om SJ är snåla så vägrar jag åka längre sträckor med buss om man kan välja tåg istället. Det finns inget härligare färdsätt (förutom möjligtvis motorcykel en vacker vårdag... :))

    SvaraRadera
  2. så går det ju faktiskt emot eu då man inte ska behöva registrera vart man åker inom dessa länder... SJ AB suger, läses gärna baklänges :)

    SvaraRadera